Методичні розробки


РОЗВЯЗУВАННЯ ПРАВОВИХ ЗАДАЧ 

НА УРОКАХ ПРАВОЗНАВСТВА

Схвалено методичною радою школи
(протокол № 3 від 17.01.2014 р.)

Матеріали упорядковані Васильчик О.О.,
учителем правознавства  Заслуцького НВК

Методичний посібник «Розв’язання правових задач на уроках правознавства»  містить зразки правових задач та методичні рекомендації щодо їх розв’язання.
Рекомендовано для використання вчителями правознавства загальноосвітніх шкіл.

Рецензент
Яцута Л.С., голова методичної ради Заслуцького НВК


ПЕРЕДМОВА 
    Ціннісне спрямування правової освіти передбачене Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти та новими навчальними програмами для загальноосвітньої школи. У цих документах зазначено, що процес формування ціннісних орієнтацій учнів передбачає свідоме сприйняття та засвоєння ними правових знань, формування позитивних ставлень до правових феноменів і виявлення результатів цієї роботи у правомірній поведінці. Формування в учнівської молоді позитивних моральних якостей, поваги до закону і загальноприйнятих норм поведінки у суспільстві, позитивного ставлення до нормативно-правових актів як законодавчої бази держави є пріоритетним завданням у навчанні школярів правознавства, яке здійснюється у 9–10 класах на уроках з навчальних предметів «Правознавство. Практичний курс» та «Правознавство».
    Навчання основ правознавства із спрямуванням на формування правових ціннісних орієнтацій учня потребує розв’язання на теоретичному та практичному рівнях низки проблем: наукового обґрунтування, розробки та апробації відповідних додаткових елементів змісту предмету, визначення способів поєднання можливостей ціннісного змісту «Правознавства» з необхідними новими методами і формами організації навчання на конкретних уроках, їх ефективного запровадження у практику школи. Отже, розв’язання проблеми формування ціннісних орієнтацій учнів у процесі навчання «Правознавства» пов’язано з характеристикою відповідних теоретичних засад організації процесу навчання в психолого-педагогічному, дидактичному й методичному аспектах.
    Педагоги мають також визначити арсенал засобів емоційного впливу на свідомість учнів через навчальні правові задачі, пов’язані з повсякденним життям дитини та актуальними проблемами сьогодення, що розглядаються на уроці в контексті теми, що вивчається. Починаючи роботу над формуванням ціннісних орієнтацій на уроках правознавства, вчитель повинен відібрати ті прийоми і методи навчання, які найбільш адекватно відображають зміст навчальної роботи та дають можливість досягти запланованої мети.
    Урізноманітнення видів та зміни характеру навчальної діяльності школярів, яка має стати більш творчою, самостійною, позбавленою постійної дріб’язкової опіки з боку вчителя. Тож у шкільну практику все ширше слід застосовувати лекції, семінари, навчально-практичні заняття, інтегральні уроки, дидактичні ігри тощо. Всі ці заняття передбачають розширення змісту й зміну характеру навчально-пізнавальної діяльності школярів.
    Одне з основних завдань шкільного курсу правознавства – вироблення в школярів умінь та навичок застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці. Найбільш ефективним засобом, що забезпечує виконання цього завдання, є, на мою думку, розв’язування учнями правових задач, що дає можливість не тільки перевіряти рівень засвоєння старшокласниками теоретичного матеріалу, а й виявляти прогалини у знаннях, щоб вчасно усувати їх. Розв’язування задач сприяє засвоєнню навчального матеріалу на якісно вищому рівні, створює передумови для вироблення умінь та навичок застосовувати аналоги закону та аналогії права, сприяє виробленню навичок критичного мислення, розвитку творчої уяви учнів. Але, мабуть, найбільш цінним у процесі розв’язування задач є те, що школярі мають можливість відстежити взаємодію правових норм у конкретних юридичних ситуаціях, вчаться сприймати право саме як систему, а не як механічний набір правових норм. Розв’язування правових задач, зокрема задач на міжгалузеві зв’язки, є надзвичайно дієвим засобом систематизації правових знань, що є особливо важливим для учнів, які поглиблено вивчають правознавство, є учасниками правознавчих олімпіад.
    Моя робота адресована передусім учителям, які працюють з такими дітьми. У зв’язку з цим доречно наголосити, що задачі такого рівня складності можна розв’язувати як на уроках, так і на факультативних заняттях. Їх можна пропонувати як завдання на олімпіади.
   
ДИДАКТИЧНІ ВИМОГИ ЩОДО РОЗВЯЗУВАННЯ ПРАВОВИХ ЗАДАЧ НА УРОКАХ ПРАВОЗНАВСТВА

    Найціннішим у процесі аналізу й розв’язання правових ситуацій на уроках з правознавства є те, що учні мають можливість відстежити дію правових норм у конкретних юридичних ситуаціях, а це, своєю чергою, формує в них усталене уявлення про право як ефективний регулятор суспільних відносин, що уможливлює безпечне й результативне життя їх учасників.
    Крім того, вчителі-правознавці повинні вміти використовувати в своїй роботі нормативно-правові акти, адже вони і є рушійною силою  даного курсу. При цьому нормативно-правові акти необхідно використовувати не в застиглому вигляді, а в реальному житті і динаміці. На практиці це означає вимога ведення контрольного екземпляра, де відображаються поточні зміни і доповнення в нормах даного нормативно-правового акта. Саме на прикладах розв’язування правових задач за допомогою нормативно-правових актів і відбувається вивчення курсу правознавство шляхом активізації в учнів умінь і навичок застосовувати здобуті знання на практиці.
    О. Наровлянський пропонує учням здійснювати свою діяльність у три етапи таким чином:
1. Перший крок – аналіз ситуації й установлення всієї юридично значимої інформації, що міститься в ній (обставинами, які матимуть значення для розв’язання задачі, як правило, є вік учасників правовідносин, розмір завданої шкоди, мотиви, якими керувалися учасники правовідносин, тощо).
Усі обставини, які викладені в задачах, приймаються (якщо інше спеціально не обумовлено в завданні) такими, що достовірно встановлені. Не намагайтеся домислювати певні обставини, які не зазначені в задачі.
2. Другий крок – установлення нормативних актів, які регулюють описані правовідносини, відповідних правових норм, що безпосередньо регулюють відносини в запропонованій ситуації.
3. Третій крок – прийняття рішення – відповідь на поставлені запитання (визначення правомірності дій або правомірного шляху виходу із запропонованої ситуації, кваліфікація подій тощо).
    Таким чином, аналіз і розв’язання правових ситуацій у процесі навчання правознавства учнів сприяє опануванню ними навчальним матеріалом на якісно вищому рівні; дає можливість перевіряти рівень засвоєння учнями теоретичного правознавчого матеріалу й виявляти прогалини у їхніх знаннях;   розвиває логіку та критичне мислення учнів; формує предметні правові уміння дев’ятикласників. Найціннішим у процесі аналізу розв’язання правових ситуацій на уроках з правознавства є те, що учні мають можливість відстежити дію правових норм у конкретних юридичних ситуаціях, а це, своєю чергою, формує в них усталене уявлення про право як ефективний регулятор суспільних відносин.

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО РОЗВЯЗАННЯ ПРАВОВИХ ЗАДАЧ НА ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТТЯХ

    Практичні заняття – найбільш поширена форма навчання, яка дозволяє найкращим чином реалізувати принцип зв’язку теорії та практики. Дуже корисним на практичних заняттях є розв’язування задач шляхом аналізу конкретних ситуацій на основі первинних матеріалів. Такий вид роботи дозволяє закріпити навички самостійної роботи в правозастосовчій площині, виробити вміння давати власну правову оцінку конкретним життєвим ситуаціям.
    Розв’язування задач дозволяє, по-перше, на практиці довести зв’язок теорії  права з законодавством, а по-друге, об’єднати теорію і законодавство з правозастосовчою діяльністю. Необхідною умовою успішного виконання завдань є обов’язкова підготовка учнів до занять. Передусім вони повинні вивчити положення закону, що стосуються відповідної теми, а також повторити навчальний матеріал, який міститься в підручнику,  конспекті лек­ції, рекомендованій навчальній літературі.
    Розпочинаючи розв’язання задачі, необхідно її уважно прочитати, щоб жоден важливий момент не залишити без уваги. Крім того, треба з’ясувати, що вимагається для прий­няття рішення, на які конкретні запитання слід відповісти. Задача розв’язується лише на підставі тих обставин, які прямо в ній сформульовані та вважаються встановленими й доведеними.
    Будь-яка задача з права передбачає умови й основне питання. Умовами задачі є інформація про поєднання певних фактичних обставин (юридичних фактів). Іноді в умови задачі вводяться оцінки та доводи конкретних суб’єктів, які також мають бути предметом дослідження при її розв’язанні. У більшості задач основне питання прямо й конкретно сформульоване. Деякі задачі передбачають одне чи кілька додат­кових питань, які можуть бути спрямовані на полегшення розв’язання основного питання задачі.
    Важливим етапом розв’язання задачі є пошук правових норм, відповідно до яких приймається рішення, їх аналіз і зіставлення. На основі цього учень має оцінити фактичні обставини, викладені в задачі.
    Рішення повинне бути вмотивованим, тобто містити обґрунтування, арґументи, з яких воно випливає. Усі арґументи за своїм впливом прийнято поділяти на обов’язкові та необов’язкові. До обов’язкових належать ті доводи, які безпосередньо випливають зі змісту відповідних нормативних приписів правового характеру (обов’язкові нормативні арґументи). Необов’язковими доводами є ті, що ґрунтуються на інших джерелах правозастосовчої практики та положеннях теорії права.
    Тільки тоді, коли прийняте рішення обґрунтовано відповідними правовими нормами, доведено його істинність, задачу можна вважати розв’язаною. Хід її вирішення зі скороченими посиланнями на певні правові норми й теоре­тичні роботи необхідно стисло записувати в зошиті.

Загальний алгоритм розгляду
правових задач рекомен­дується такий:

1) ФАКТИ. Учасники в наведеній ситуації. Які події з ними відбулися? Які саме факти важливі для правового ана­лізу, а що є другорядним? При цьому дуже важливо, щоб учні усвідомили: аналізуються тільки факти, наведені у конкретній життєвій ситуації. Ні в якому разі не можна щось домислювати, припускати наявність інших, не викладених у змісті задачі фактів, а тим більше – шукати правове розв’язання проблеми на їх основі.

2) ПРОБЛЕМИ. Які саме проблеми ми повинні розв’язати? Якими нормами права регулюється наведена ситуація?

3) АРГУМЕНТИ. Які аргументи можна навести, поясню­ючи дії або бездіяльність кожного з учасників ситуації? Які нормативно-правові акти можна навести для захисту їх прав? Чи не базуються наші аргументи на емоціях, сумнівах чи припущеннях? Для неупередженості й об’єктивності спробуйте подивитися на дану проблему в ролі кожного із учасників наведеної ситуації.

4) РІШЕННЯ. Яке рішення ми приймаємо, розв’язавши проблеми? Наші аргументи на користь того, що воно є єди­ним і правильним. До яких юридичних наслідків приведе наше рішення?

ЮРИДИЧНІ ЗАДАЧІ ПО ТЕМІ «АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО»

1. Школяр Сергій (14 років) систематично не відвідував школу без поважних причин. Його батьків було притягнуто до адміністративної від­повідальності за ст. 184 Кодексу про адміністративні правопорушення за нехтування своїми обов’язками, після чого вони подали позов до суду, мо­тивуючи тим, що були притягнуті до відповідальності незаконно. Аргу­мент батьків: ст. 61 Конституції України закріплює індивідуальний харак­тер відповідальності – людина відповідає лише за свою власну поведінку. Дайте правову оцінку цій ситуації.

2. Приватний підприємець О.Годунко, рухаючись на автомобілі, не звернув увагу на дорожні знаки і, перетинаючи перехрестя, зіткнувся з трактором. За скоєне правопорушення О.Годунка притягнуто до відпо­відальності, а саме:
відшкодування власнику пошкодженого трактора вартості ремонту;
позбавлення прав водія терміном на 1 рік.
    О.Годунко вважає, що санкції стосовно нього порушують норму ст. 61 Конституції України, яка забороняє двічі притягати до відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення. А як вважаєте ви?

3. Мотоцикліст смертельно травмував пішохода, який несподівано вибіг на проїжджу частину вулиці прямо під колеса мотоцикла. Рішенням суду встановлено, що мотоцикліст не порушив правил дорожнього руху, але через свою неуважність скоїв дорожньо-транспортну пригоду, в результаті якої потерпілий загинув. Суд мав намір визнати мотоцикліста винним, але після виступу адвоката змінив свою позицію і визнав підсудного невин­ним. Які аргументи зміг навести у своєму виступі адвокат?

4. Громадянин Пилипенко вигулював свого собаку і раптом став свідком ско­єння злочину: невідомий пограбував дівчину, погрожуючи їй ножем, і почав тікати. Пилипенко дав собаці команду на затримання невідомого, в ході якого собака дуже покусав правопорушника. Адвокат грабіжника вимагає покарати за це Пилипенка, адже особисто йому грабіжник не заподіяв ніякої шкоди. Яка ваша думка?

5. Український сухогруз знаходився в італійському порту. В одній з кают моряки, вільні від вахти, вживали спиртне і між двома чоловіками – Іваном і Петром виникла сварка, в ході якої Іван одержав тяжкі тілесні пошкодження. Петро ознайомився з законодавством України та Італії і вирішив, що краще бути притягнутим до кримінальної відповідальності в Італії, бо за скоєне ним правопорушення відповідальність в цій країні менш серйозна. Дайте правову оцінку цій ситуації.

6. Громадянин Бондарчук, власник крамниці, прямуючи додому, зробив зауваження компанії п’яних молодиків, які нецензурно лаялися неподалік. Молоді люди об­разились, взяли палки і стали вимагати від Бондарчука відкрити двері крамниці, щоб поговорити. Бондарчук відмовився. Вони вибили двері і увірвались до крамниц, один з молодиків при цьому вдарив власникка палкою. Бондарчук у відповідь на це вистрілив з мисливської рушниці і смертельно поранив цього нападника. Рішенням суду Бондарчука визнано винним у вбивстві, бо його дії кваліфіковано як перевищення меж необхідної оборони. Дайте оцінку рішенню суду.

7. Двоє молодих, повнолітніх дівчат відпочивали на пляжі занадто ого­лені, за що були доставлені до відділу міліції. Прокоментуйте ситуацію.

8. Громадянин Овсієнко, перебуваючи у нетверезому стані, розбив вітрину магазину. Адвокат наполягає, що правопорушення скоєно по необережно­сті, бо підсудний був у такому стані, що не контролював своєї поведінки. Ваша точка зору на цю проблему?

9. Ваш однокласник Сергій пояснює походження держави природним хо­дом суспільного розвитку, закономірним об’єднанням людських співтова­риств від сім’ї до більш значних структур (сім’я – рід – плем’я – держава). Однокласниця Оксана вважає, що держава виникла тому, що людська пси­хіка має особливі властивості – потребу підкорятися волі сильнішого, ро­зумнішого і у людей існує психологічна потреба жити в організованому суспільстві. Що можна сказати про точки зору Сергія і Оксани і яка ваша власна точка зору на походження держави?

10. Одним з результатів пошуку відповіді на питання про історичну перс­пективу розвитку цивілізації стала теорія конвергенції, згідно якої світ пе­ретвориться на єдину державу. Чим, на вашу думку, така держава буде відрізнятись від сучасних держав (ознаки, функції, форми здійснення фун­кцій, форма правління, устрою, політичного режиму тощо)?

11. Начальник податкової інспекції під час зустрічі зі старшокласниками сказав, що Конституція Пилипа Орлика (1710 р.) за своїм змістом фак­тично є Податковим Кодексом. Які аргументи він міг навести? Один з учнів висловив думку, що податківець помиляється. Які аргументи мав навести цей учень? Дайте оцінку обом точкам зору і висловіть свою вла­сну.

ЮРИДИЧНІ ЗАДАЧІ ПО ТЕМІ «ГРОМАДЯНСТВО УКРАЇНИ. КОНСТИТУЦІЙНІ ПРАВА ТА ОБОВ’ЯЗКИ»
 
1. До вас за порадою звернулась подруга Наталія, яка вийшла заміж за громадянина Польщі і планує виїхати для постійного проживання до цієї країни. Наталія не може визначитись – виходити їй з громадянства Укра­їни чи ні. Якою буде ваша порада і які аргументи ви застосуєте?

2. Двоє молодих чоловіків – громадяни України Олег і Дмитро поїхали на роботу до Москви. Олег влаштувався водієм вантажівки в комерційну фір­му, а Дмитро уклав контракт на проходження військової служби. Через три роки обидва повернулися в Україну. Чи є вони громадянами України?

3. У подружжя Раїси та Костянтина, які постійно проживають у Дніпропет­ровську, але є апатридами, народився син. Громадянином якої держави він є?

4. Родина Голубченків (батько, мати, донька 13 років і син 14 років) виї­хали з України до Ізраїлю, вийшовши з українського громадянства. Через деякий час діти випадково дізналися, що вони вже не є громадянами України, хоча бажання такого не мали. Чи порушено їх права?

5. Громадянин України, 18-річний А. Годунко має бажання виїхати за кордон. У видачі закордонного паспорта йому тимчасово відмовлено. Годунко, який не обізнаний з державною таємницею, не сплачує алі­менти, не знаходиться під слідством, подав позов до суду про порушення щодо нього ст. 33 Конституції України, яка гарантує кожному право віль­но залишати територію України. Ви суддя. Які обставини врахуєте при розгляді цієї справи?

6. У приватній фірмі звернули увагу на те, що після обідньої перерви біль­шість працівників певний час продовжують відпочинок: чоловіки перегля­дають свіжу пресу, жінки підфарбовують втрачену за півдня косме­тику, роблять манікюр, обговорюють нову сукню однієї з колег, придбану в час обідньої перерви і навіть по черзі бігають її приміряти. “Хіба це ро­бота?” – скажете ви. Так подумав і директор, і найняв на службу колиш­нього боксера, обов’язком якого став контроль за працівниками. Новий колега ходив по офісу і, якщо бачив, що хтось займається неробочими справами, одразу давав підзатильник і всі працювали як слід. Що можна сказати з приводу цього?

7. Працівниця поштового відділення під час сортування листів побачила конверт, адресований своїй сусідці, яка ніколи не одержувала листів. Це здивувало працівницю і, “промучившись” хвилин 20, вона вхопила кон­верт, акуратно його розкрила і прочитала листа. Потім заклеїла конверт і віддала листоноші. Дайте правову оцінку діям працівниці поштового від­ділення.

8. Громадянка України Лариса вийшла заміж за громадянина Німеч­чини. Чи може вона вільно виїхати до цієї держави? Доповніть ситуацію обставинами, при яких українська громадянка, на вашу думку, однозначно не має права вільного виїзду за кордон.

9. Дайте правову оцінку цій газетній замітці: “Восьмого листопада відбу­лася зустріч заступника голови райдержадміністрації Л.А. Шеремета із священнослужителями парафій Української Православної Церкви. Лідія Анатоліївна ознайомила присутніх з соціально-економічною ситуацією в районі. На зустрічі піднімалися питання духовності суспільс­тва, необхідності приділяти більше уваги молоді, боротьбі з наркоманією та пияцтвом. Священнослужителі запропонували ввести в школах уроки Закону Божого, відкрити недільні школи.”

10. Іноземний громадянин бажає стати громадянином України. При прийнятті необхідних для цього документів від іноземця вимагають подання документу, який засвідчує його вихід з іноземного громадянства. Іноземець пропонує спочатку надати зобов’язання припинити іноземне громадянство, а вже пізніше – сам документ про вихід з іноземного громадянства. А що з цього приводу говорить українське законодавство?

11. Дівчина-громадянка США вийшла заміж за громадянина України і звернулася до Президента нашої держави з клопотанням надати їй гро­мадянство України, тому що бажає бути громадянкою своєї рідної країни і рідної держави свого чоловіка. Яке рішення має прийняти Президент України?

12. У ході передвиборчих перегонів міська газета надрукувала відомості з медичної картки одного з кандидатів у депутати, мотивуючи тим, що ви­борці мають право знати про стан здоров’я людини, за яку їх закликають віддати голоси. Що б зробили ви на місці цього кандидата?

13. Ви суддя і розглядаєте кримінальну справу: німу людину звинувачу­ють у скоєнні злочину. Звичайно, що вона не може дати ніяких по­яснень, щоб довести свою невинуватість і на цій підставі прокурор вимагає покарання.

14. Приватний підприємець звернувся до сільвиконкому, щоб ознайо­митися з рішенням, яке регламентує правила торгівлі на території села. Йому відмовили, сказавши, що ознайомлення з цим документом було про­ведено на спеціальній нараді усіх підприємців, а у місцевій газеті рішення виконкому не друкувалось, бо правила торгівлі являють собою документ об’ємом 58 сторінок і для його публікації потрібно було б повністю за­йняти 10 номерів газети. Через деякий час при перевірці на підприємця було накладено штраф за порушення правил торгівлі, яких він не знав, на підставі ст. 68 Конституції України, яка говорить, що незнання законів не звільняє від відповідальності. Дайте правовий коментар.

15. Група батьків майбутніх першокласників звернулась до директора школи з проханням створити клас з російською мовою навчання. Дире­ктор відмовив, посилаючись на ст. 10 Конституції України, яка говорить, що державною мовою в Україні є українська мова. Батьки вирішили звер­татись до суду. Як ви оцінюєте дану ситуацію і чи є надія у батьків пози­тивно розв’язати цю проблему?

16. Іван Петрович у службових справах поїхав до обласного центру. Через деякий час, прямуючи проспектом, він відчув, що різко погіршується його самопочуття. Чоловік придбав в аптеці ліки, прийняв їх, але полегшення не відбулося. Іван Петрович звернувся до поліклініки, але направлення до лікаря йому не дали, пояснивши, що треба звертатись у свою поліклініку, де він знаходиться на обліку за місцем проживання. Прокоментуйте ситуа­цію.

17. Приватний підприємець відкрив цех з пошиття спортивних костюмів. Щоб не було проблем з реалізацією товару, кожну річ він наказав прикра­шати написом “adidas” на зразок відомої всім фірми. Що ви можете ска­зати про винахідливість підприємця?

18. У районній газеті надруковано рекламне оголошення: “Дубровицький ліцей запрошує на навчання до 10-го класу гумані­тарного профілю. Крім основних предметів, вивчаються додаткові за ви­бором: риторика – оплата 25 грн. на місяць, логіка – 25 грн. на місяць, менеджмент – 50 грн. на місяць”. Наскільки це відповідає закону?

19. Директор школи дізнався, що одна вчителька щонеділі ходить до цер­кви, здійснює всі релігійні обряди і навіть під час служби співає в церков­ному хорі. Що має сказати директор цій вчительці?

20. Ви міністр освіти і науки України. Які зміни в роботу середніх шкіл ви б наказали запровадити невідкладно? Які – протягом місяця і які – протя­гом одного року? Чи зраділи б вчителі правознавства, якщо б ваш перший наказ був про підвищення заробітної платні педагогічним працівникам?

21. Громадянин Петренко вперше влаштувався на роботу і через місяць при одержанні заробітної платні звернув увагу, що крім прибуткового податку з неї утримано ще якісь відсотки. В бухгалтерії йому відповіли, що це від­рахування до Пенсійного Фонду і Фонду страхування на випадок безро­біття. “Але ж я не писав ніяких заяв, яке ви мали право утримувати з мене ці внески? – розсердився Петренко. Як ви вважаєте, є порушення з боку бухгалтерії чи ні?

22. Лікар-стоматолог випадково видалив пацієнту замість безнадійно хво­рого абсолютно здоровий зуб. Пацієнт образився і подав на лікаря позов до суду, бо навіть у Біблії проголошено формулу помсти: “око за око, зуб за зуб...” і вимагає, щоб у лікаря теж видалили такий же самий зуб. Дайте правовий коментар інциденту.

23. Учня 10-го класу відрахували з ліцею через дуже низький рівень на­вчальних досягнень з більшості предметів. Батьки подали скаргу до суду, мотивуючи тим, що Конституція України проголосила обов’язковість по­вної загальної середньої освіти і їх син має право “досидіти” до кінця 11-го класу і одержати документ. А як вважаєте ви?


ЮРИДИЧНІ ЗАДАЧІ ПО ТЕМІ  «СПАДКОВЕ ПРАВО»

1. Після смерті громадянина П. у нього залишилось майно на 100 000грн. Про своє бажання отримати це майно заявили 12-річна дочка, син 30 років, 82-річна мати та два брата померлого (30 та 62 років), яким від заповідав своє майно в рівних долях. Розв'яжіть цю ситуацію за нормами спадкового права України.

    Критерії відповіді.
1.Указати вид спадкування.
2.Визначити спадкоємців.
3.Указати отримані долі спадку у гривнях.

2. У померлої громадянки К. залишились мати та чоловік. Окрім того,є два її брата та сестра. Мати, чоловік та сестра відмовились від спадку. У сестри виникли сумніви, чи буде прийнята їх відмова та якою в цьому випадку буде доля спадку. Надайте їй відповідь.

    Критерії відповіді.
1.Указати вид спадкування.
2.Визначити спадкоємців.
3.Указати отримані долі спадку.

3. Після смерті громадянина З. єдиним спадкоємцем став його повнолітній племінник Микола. Через деякий час після прийняття спадку Микола несподівано дізнався, що його покійний дядя за місяць до смерти склав за всіма правилами договір займу з громадянином М. та отримав від нього гроші  в суммі 5 000 грн., на строк у 3 місяці, які не повернув. Кредитор вимагає, щоб борг повернув племінник. Микола не погоджується, мотивуючи  тим, що особисто він не яких грошей у громадянина М. не брав. Поясніть права та обов’язки субъектів цивільно – правових відносин. 

    Критерії відповіді.
1.Указати вид спадкування.
2.Визначити спадкоємців.
3.Чи повинен Микола повернути борг померлого дяді? Що про це мовить закон?.

4. В родині Петренко троє дітей. Старший син Дмитро (17років) своєю поведінкою постійно «приносив» проблеми та неприємності батькам. Після чергового конфлікту з батьком Дмитро пішов з дому та не повернувся. Батько розсердився та, складаючи заповіт залишив Дмитра без будь якої частки спадку. Аргументи батька: майно моє і моє право розподіляти його саме таким чином, бо Дмитро не заслуговує і на копійчину.

    Критерії відповіді.
1.Назовіть випадок, коли згідно закону воля батька після його смерті буде виконана.
2.Назвіть випадок, коли рішення батька буде протирічити закону.

5. Громадянин С. залишив заповіт,яким розпорядився усе майно, яке у нього є (на сумму 24 000грн.) передати музею пам’яті його діда. У нього залишились син(21 рік, водій) та дочка (14 років, учениця). До вас як до юридичного консультанту звернулась жінка померлого (45 років, працює на з/д) та його мати (66 років, пенсіонерка). Надайте їм обґрунтовану відповідь про можливість отримання спадку.

    Критерії відповіді.
1.Указати вид спадкування.
2.Визначити спадкоємців.
3.Указати отримані долі спадку у гривнях.

6. Після смерті в автокатастрофі подружжя Остапових на їхнє майно претендують: син (21 років); донька (17 років); рідний брат по­мерлого; мати померлої; громадянин Третяк (79 років, якого утримував померлий 8 років). Хто із перерахованих осіб отримає частину спадщини?

    Критерії відповіді.
1.Указати вид спадкування.
2.Визначити спадкоємців.

7. Після смерті Опанаса Одаренка, який не залишив заповіту, на його майно претендують: дружина (54 років), син (28 років), долька дружини(удочерив за рік до смерті), перша дружина (59 років) та донька від першого шлюбу (ЗО років), рідний брат (62 роки), мати померлого (80 років). Хто із них має право на спадок? На скільки долів буде поділено спадщину?

8. Громадянин Довженко усе своє майно заповів рідному брату. Дружина громадянина Довженко П. (48 років, працює бухгалтером), син (28 років, працює водієм), донька (17 років навчається в інституті), мати (71 рік, пенсіонерка) в якості спадкоємців у заповіті названі не були. Дружина Довженка, подала позовну заяву у суд, де висунула свої претензії як дружини на частину майна. Яке рішення прийме суд? Чому?

9. За заповітом, складеним перед смертю, громадянка Онишко усе своє майно заповіла рідній сестрі, її двоюрідна сестра (35 років, інвалід з дитинства), що знаходилася на утриманні померлої з 10 років, вважає, що має право на певну частку спадщини померлої. Також свої претензії на спадок висловлюють чоловік померлої (56 років) та двоє неповнолітніх дітей, що звернулися до юридичної консультації. Яку відповідь вони отримають?

10. Громадянин Гуменюк у заповіті своє майно заповів усім своїм родичам у рівних частинах: дружині, двом синам, двоюрідному брату, рідній сестрі та матері. Проте заповіт визнали недійсним, оскільки Гуменюк хворів на епілепсію (хронічне психічне захворювання). Як буде вирішено долю спадку?

11. Громадянин Саков своє майно заповів двом двоюрідним братам, єдиним родичам. Через 4 місяці після смерті Сакова, помер старший двоюрідний брат, у якого залишились дружина з повнолітньою дочкою. Дружина старшого брата вважає, що його частина спадщини повинна належати їй із дочкою, а інший брат вважає, що все майно повинно перейти йому. Як вирішити ситуацію? Відповідь обгрунтуйте.

12. Онуфрієв проживав разом із дружиною дочкою та сином. Син неодружений, а донька одружена і в неї троє дітей. Після смерті Онуфрієв не залишив заповіту. Як буде вирішено долю майна померлого, якщо донька померла за два місяці до смерті батька?

ЗАДАЧІ ПО ТЕМІ "СІМЕЙНЕ ПРАВО"

1. Юрій (20 років) та Анжела (16 років, вагітна) вирішили одру­житися, про що дівчина повідомила своїх батьків. Батьки Анжели проти шлюбу, оскільки хлопець не має вищої освіти, ніде не вчиться і не має постійного заробітку. Як буде вирішено ситуацію?

2. Олександра (18 років) вагітна. За словами дівчини, батьком дитини є її знайомий Микола (22 роки), який заперечує батьківство. Олександра бажає одружитися із Миколою, а хлопець не лише не бажає одружуватися, а й відмовляється від утримання дитини у випадку на­родження. Як буде вирішено ситуацію?

3.  Батьки Валентина та Маші товаришували з дитячих років своїх дітей, мріючи про їхній шлюб. Але Маша довго відмовлялася одру­жуватися із Валентином. Та лише після численних вмовлянь весілля таки відбулося. Чи буде визнано такий шлюб дійсним?

4. Тетяна та Юрій збираються одружитися. Мати Тетяни є двою­рідною сестрою батькові Юрія. У державному органі реєстрації актів цивільного стану хлопцеві та дівчині заявили, що вони не мають права одружуватися. Чи правильно поступили працівники державного органу реєстрації актів цивільного стану?

5. Знайдіть помилки в тексті:
Шлюб — це сімейний союз жінки і чоловіка, зареєстрований у дер­жавному органі реєстрації актів цивільного стану або через релігійний обряд у церкві після досягнення жінкою та чоловіком 18 років, а якщо у них є діти,— можливе зменшення шлюбного віку на 2-3 роки за рішенням державного органу реєстрації актів цивільного стану із обо­в'язковим укладенням шлюбного договору напередодні одруження.

6.  Громадянин Семиноженко звернувся до суду із заявою про розірвання шлюбу. Причиною цього, як вказано у заяві, був вступ дру­жини до педагогічного інституту без згоди чоловіка. Чи буде задо­волене позов?

7.  Антон та Олена вирішили одружитися і подали заяву до державного органу реєстрації актів цивільного стану. Оскільки Олена була єдиною дочкою у сім'ї, — її батьки вирішили зайнятися організа­цією весілля. Вони замовили зал у кафе, купили Олені весільну сукню та поступово почали запрошувати гостей. За тиждень до весілля Антон заявив Олені, що він не хоче офіційно одружуватися і запропонував жити спільно деякий час, щоб краще взнати один одного. Чи дії Антона правомірні? Чи може Олена примусити Антона одружитися? Батьки Олени вимагають у суді відшкодування завданої матеріальної та моральної шкоди. Яке рішення прийме суд?
8. Світлана та Богдан вирішили під час одруження укласти шлюбний договір. Вкажіть умови дійсності такого договору.

9. Визначте режим власності у подружжя:
а) Дружина мала дачу до одруження;
б) Чоловік отримав у спадок квартиру;
в) Гроші на банківському рахунку чоловіка, відкритому у шлюбі (зароблені ним у вільний від роботи час на будівництві дач);
г) Квартира, куплена під час подружнього життя на гроші зароблені чоловіком і оформлена на його ім'я (дружина у цей час не працювала);
ґ) Золотий перстень із діамантом, куплений чоловіком дружині;
д) Премія дружини;
е) Дружина до укладення шлюбу мала легковий автомобіль, який під час подружнього життя капітально відремонтували;
є) Чоловік на отриману страховку придбав телевізор;
ж) Чоловік і жінка фактично припинили шлюбні відносини і, проживаючи окремо понад рік, придбали фотоапарат та швейну машинку;
з) На вимогу чоловіка рішенням суду було встановлено для подружжя режим окремого проживання, а через 3 дні дружина придбала меблі в їхню квартиру.

10. Маша та Максим одружилися тиждень тому. На подаровані гроші вони придбали телевізор, наручні годинники (кожному), кухонний комбайн (щоб Маші було зручніше готувати їжу), жіночу шкіряну куртку. А гроші, що залишилися, поклали на рахунок у банку, відкритий на ім'я чоловіка. Визначте режими власності на придбані речі та бан­ківський рахунок.

11. Богдан та Віра перебувають у шлюбі 6 років. З метою отримання необхідних коштів для започаткування власного бізнесу чоловік вирішив продати легковий автомобіль, куплений 2 роки тому на його ім'я. Дружина не хоче щоб чоловік займався бізнесом і заявляє, — що чоловік не має права без її згоди продавати автомобіль. Прокоментуйте ситуацію. Як буде вирішено справу?

12.  Сімнадцятирічний Мирослав закінчив школу і поступив до університету на контрактну форму навчання. Хлопець стверджує, що його батьки зобов'язані платити за навчання, оскільки він є неповно­літнім. Як буде вирішено ситуацію?

13. У свідоцтві про народження дитини мати записана українкою, а батько — поляком. Як вирішити питання про національну приналежність дитини?

14. Подружжя Калашникових проживало у власному будинку, побудованому ЗО років тому. За роки експлуатації у будинку жодного разу не проводили капітального ремонту, оскільки грошей у подружжя на ремонт не було, то вони вирішили продати автомобіль, куплений на гроші, зароблені Калашниковим в Італії. Через рік після проведеного ремонту Калашников звернувся у суд із заявою про розірвання шлюбу та розподіл майна, претендуючи на 3А будинку. Свої вимоги він моти­вував тим, що ремонт будинку було проведено за його кошти (авто­мобіль було куплено на зароблені ним особисто гроші за кордоном). Яке рішення прийме суд?

15. Перебуваючи у шлюбі, громадянка Мішина стала інвалідом II групи. Через 3 роки після цього вони з чоловіком розлучилися. Після розлучення Мішина звернулася із вимогою до колишнього чоловіка про сплату аліментів. Мішин відповів, що вони розлучені і вже не родичі, тому він їй нічого не винен. Жінка подала позов до суду. Як буде вирішено справу?

16. Шлюб подружжя Броньків було розірвано у міському суді. Розглядаючи спір про розподіл спільно нажитого майна подружжям, суд'зробив розподіл — квартири, дачі, автомобіля. У зустрічному позові Остапа Бронько про розподіл грошових вкладів Марії Бронько, що знаходилися у банку, відмовив у зв'язку із відмовою колишньої дружини від вимоги про розподіл предметів домашнього вжитку. Чи є рішення суду правомірним? Чому?

17.  Іван Іванович Іванов (55 років) внаслідок необережності став інвалідом II групи. Пенсії, яку він отримує по інвалідності, йому ледве вистачає на прожиття. А ще потрібно платити за квартиру та ліки. Тому він звернувся до суду із позовом про стягнення аліментів із свого сина (ЗО років, вчитель, має сім'ю та двоє дітей) з яким не підтри­мував стосунків впродовж останніх 25 років з моменту розлучення з ма­тір'ю сина (не зустрічався, не спілкувався, не брав участі у вихованні), при цьому він сплачував аліменти на сина до його повноліття. Яке рішення прийме суд ?

18. Богданов  та Окунева подали заяву на реєстрацію шлюбу, яка мала бути проведена 20 квітня. Однак 10 квітня Богданов потрапив в автомобільну катастрофу. У зв’язку з цим за заявою Окуневої реєстрація шлюбу була перенесена на 12 квітня. Коли працівник органу РАЦСу прибув до лікарні Богданов не розмовляв, на запитання не реагував. За наполяганням Окуневої, яка була вагітною, шлюб було зареєстровано.

19. 19-річна Юліанова та 16-річний Андріїв подали до суду заяву про надання їм права на шлюб у зв’язку з вагітністю Юліанової. Батьки Андріїва як його піклувальники надіслали суду свої заперечення щодо цього. Проаналізуйте ситуацію.
20. Натова та Попов зареєстрували шлюб. Через два роки, навчаючись у ВУЗі в іншому місті, Попов познайомився з Онишко і теж зареєстрував з нею шлюб. Ще через рік Натова народила дитину. Оскільки Попов матеріально не допомагав, вона звернулась до суду з позовом про стягнення аліментів на утримання дитини.
    Натомість Онишко звернулась із заявою до РАЦСу за місцем свого проживання про анулювання актового запису про шлюб Попова та Натової, зазначивши, що вони фактично припинили шлюбні відносини і їх шлюб уже три роки є недійсним.
    Проаналізуйте ситуацію.

21. Соловій та Романів зареєстрували шлюб. Через деякий час Соловій дізнався, що дружина має двох дітей від попереднього шлюбу. Соловій звернувся до суду з позовом про визнання шлюбу недійсним за підставою відсутності його вільної згоди на укладення шлюбу з Романів.
    Проаналізуйте ситуацію.

22. Таврій зареєстрував шлюб зі Солодченко. Через рік він звернувся до суду з позовом про визнання шлюбу недійсним за підставою його фіктивності. Свої позовні вимоги він мотивував тим, що Солодченко уклала шлюб з корисливих мотивів. Зокрема, вона не бажає працювати і вимагає від Таврія її повного утримання. Народження дитини Солодченко теж не бажає.
    Вирішіть спір.
                                 
23. Зареєструвавши шлюб, через деякий час Костюк з’ясувала, що до реєстрації шлюбу її чоловік спільно проживав з іншою жінкою, має з нею спільних малолітніх дітей. Вона звернулась до органу РАЦСу із заявою про анулювання актового запису про її шлюб з Костюком.

ЮРИДИЧНІ ЗАДАЧІ ПО ТЕМІ «ТРУДОВЕ ПРАВО»

1. Робочий день повара у шкільній їдальні розпочинається о 6°°. О котрій годині найпізніше повинен закінчуватися його робочий день у суботу?

2. Хто із перерахованих осіб має право на зменшення робочого часу (скорочений чи неповний робочий час)?
а)  16-літній токар;
б) 33-літній лікар-терапевт;
в) 20-літня бухгалтер, що має дванадцятилітню дитину;
г) 38-літній водій, що доглядає за хворим батьком;
 ґ) 25-літня секретарка (вагітна);
д) 28-літній слюсар, що працює у другу зміну до 2°°;
е) З З-річний чоловік, що працює у забої.

3. До складу бригади, що працює позмінно (І зміна — з 8°° до 16°°, а II — з 16°°-2300), входять:
а) 25-літня М.;
б) 17-літній К.;
в) 28-літня О. (інвалід III групи);
г) 24-літня Ж. (має дворічну дитину);
ґ) 18-літній С. (навчається заочно в технікумі).
Щодо яких осіб порушено трудове законодавство?

4. Галина пройшла конкурсний відбір і влаштувалася поваром із високою зарплатою у престижний ресторан. За правилами внутрішнього трудового розпорядку, затвердженими власником, її робочий день триває з 15°° до 20°° із обідньою перервою 1 год. при 5-денному робочому тижні. На її запитання — чому робочий час встановлено із порушенням трудового законодавства, директор відповів, що це компенсується великою зарплатою і взагалі, якщо її щось не задовольняє, то її місце може зайняти одна із десяти інших претен­денток. Дайте аналіз ситуації. Які норми трудового законодавства порушив власник? Як у даній ситуації діяти робітниці?

5. У зв'язку із необхідністю ліквідації аварії на водогоні, що постачає воду у місто, аварійна бригада працювала два дні (четвер, п'ятниця) у понадурочний час по 4 години. Коли начальник міськводоканалу повідомив, що необхідно й у суботу працювати у понад нормований час, двоє робітників відмовилися. За що їх було звільнено. Робітники звернулися із скаргою про незаконне звільнення у профспілку. Яку відповідь вони отримають? Який порядок вирішення ситуації? Як буде вирішено справу?

6. Оксані О. (працює швачкою, має дитину 7 років, 8-годинний робочий день, 5-денний робочий тиждень) через день доводиться працювати по 1-2 години понад норму із-за виробничої необхідності. Вона звернулася до директора підприємства із проханням не залучати її додатково після роботи, оскільки вона не встигає забирати у ці дні дитину зі школи. У відповідь директор запропонував шукати "іншу роботу. Дайте оцінку юридичній ситуації.

7. У зв'язку із простоєм, за наказом директора усіх робітників заводу було відправлено у відпустки за власний рахунок на 1 місяць. Двоє робітників подали позови у суд із вимогою виплатити їм повністю зарплату, адже простій відбувається не за їх вини. Дайте оцінку юридичній ситуації. Яке рішення прийме суд?

8. Семен працює на заправці. 15 жовтня у суботу від одру­жується. Хлопець звернувся до власника із проханням надати йому відпустку без збереження зарплати з 17 по 20 жовтня. Але власник від­мовив йому, вмотивовуючи своє рішення як виробничу необхідність, оскільки двоє працівників заправки на даний момент знаходяться у відпустці і Семена ніким замінити. Хлопець вважає, що дії власника неправомірні. Хто правий? Чому?

9. У громадянки Рачинської чоловік інвалід І групи. Вона працює на фабриці ткачихою. Рачинська звернулася до директора із проханням встановити їй неповний робочий день (5 годин), оскільки чоловік потребує постійного догляду. Директор заявив, що підприємство працює у 2 зміни по 8 годин і він не має змоги задовольнити її про­хання. Дайте оцінку юридичній ситуації. Хто правий?

10. Миколі К. під час влаштування на роботу на хімічний завод робітником у цех з виготовлення сірчаної кислоти було встановлено випробний термін 40 днів без оплати праці із тижневим навантаженням 40 годин. Які норми трудового законодавства порушено?

11. До власника підприємства звернулися батьки Олега П. (15 років, навчається у школі) із вимогою звільнити свого сина з роботи, оскільки на їхню думку, ця робота дуже його втомлює і негативно впли­ває на стан здоров'я. Власник відповів, що хлопець дорослий, самостійно влаштувався на цю роботу і самостійно буде звільнятися. Дайте оцінку ситуації. Хто правий? Яке рішення буде прийнято?

12. Аркадій (14 років) під час літніх канікул вирішив допомогти батькам, влаштувавшись на будівництво різноробочим. Проте виконроб будівництва заявив, що хлопець неповнолітній і його не прийняли. Чи правомірні дії виконроба?

13. На літніх канікулах Микола (14,5 років, закінчив 9 класів) вирішив влаштуватися помічником пекаря. Директор хлібопекарні сказав щоб хлопець для працевлаштування приніс наступні документи: свідоцтво про народження, характеристику зі школи, свідоцтво про закінчення 9 класів, довідку із ЖРЕПу про склад сім'ї і місце реєстрації (прописки). Після цього як Микола приніс необхідні документи його прийняли на роботу із п'ятиденним робочим тижнем та робочим днем з 8°° до 15°° із перервою з 11°° до 12°° Дайте оцінку юридичній ситуації. Які норми трудового законодавства було порушено?

14. Після закінчення курсів водіїв у автошколі і отримання прав водія категорії В (легкові автомобілі) Максим (17 років) вирішив влаш­туватися водієм на швидку допомогу, надавши дозвіл батьків, довідку про стан здоров'я, права, паспорт. Яке рішення прийме головний лікар швидкої допомоги?

15. За умовами трудового договору, укладеного із сімнадцятилітнім Антоном 2 січня 2003 року для нього встановлюється:
а) 5-денний робочий тиждень із 8-годинним робочим днем;
б) випробний термін 10 днів;
в) відпустка 25 календарних днів (з 1 грудня 2003 року).
Антон заявив, що хоче відпустку влітку, але власник пояснив, що відпустка надається лише через 11 відпрацьованих місяців. Які норми трудового законодавства було порушено при укладенні трудового договору із Антоном?

16. П'ятнадцятилітнього Тараса за дозволом батька було прийнято на роботу у магазин побутової техніки вантажником. Чи правомірні дії адміністрації магазину?

17. Громадянин Сироков по 20 липня включно перебував у щорічній відпустці. 21 липня він не вийшов на роботу. 22 липня, коли він з'явився на робочому місці, йому повідомили, що його звільнено за прогул. Сироков подав позов у суд із вимогою відновити його на роботі, пояснюючи свою відсутність 21 липня поважною причиною, — у залізничних касах Севастополя, де він відпочивав, не було зворотних квитків з 18 по 21 липня. Яке рішення прийме суд?

18. За систематичне куріння на робочому місці Пиріжкову оголосили догану, зняли премію, відпустку перенесли з серпня на листопад, змен­шили посадовий оклад до кінця року. Які норми трудового законодавства було порушено?

19. Інженер Котов 9 березня 2003 року прийшов на роботу у нетверезому стані. Директора заводу про це повідомили 14 березня 2003 року. 20 квітня 2003 року він звільнив Котова за появу на роботі у нетверезому стані. Котов звернувся із позовом у суд про неправомірні дії директора. Яке рішення прийме суд?

20. Водій Максименко 10 лютого з'явився на роботі о 10°°, тоді як робочий день на підприємстві розпочинається о 6°°. У пояснювальній записці Максименко вказав, що він проспав. Власник підприємства про це довідався у той же день. Який останній термін коли він має право накласти на водія дисциплінарне стягнення? Які міри можуть бути застосовані до водія?

21. Муляр Пасічник був відсутній на роботі без поважної причини ЗО січня 2002 року. Виконроб будівництва взнав про це лише 25 липня 2003 року. 5 серпня цього ж року він звільнив Пасічника з роботи за прогул. Чи правомірні дія виконроба?

22. За запізнення на роботу без поважної причини на 1 годину бухгалтеру Онопрієнку було оголошено догану та позбавлено винагороди за підсумками роботи за рік (13 зарплата). Бухгалтер оскаржив рішення керівництва у КТС. Яке рішення прийме КТС?

23. Визначте, чи буде особа нести матеріальну відповідальність у зазначених випадках. Якщо буде, то яку?
а) Тракторист підприємства продав солярку із бака трактора;
б) Токар загубив інструменти, отримані на складі по відомості;
в)  Робітник залишив спецодяг на вулиці, який намок під дощем і став непридатним;
г) Через халатність начальника цеху щодо організації збереження матеріальних цінностей виявлено недостачу 3-х електродвигунів;
ґ) Токар С. у стані алкогольного сп'яніння виготовив 23 бракованих деталі;
д) В результаті вимкнення електроенергії згорів електродвигун верстата, на якому працював токар В.;
е) У касира Ш. (зарплата 200 грн.) виявлено недостачу у касі 600 грн.; є) Директор конструкторського бюро незаконно звільнив підлеглого;
ж) Фрезерувальник виготовив 15 бракованих деталей через неякісний метал;
з) Під час обідньої перерви робітник зламав пульт ввімкнення/вимк­нення конвеєра, у зв'язку з чим прилад залишився у неробочому стані протягом трьох годин.

24. Пекар М., перебуваючи у нетверезому стані, переплутав рецептуру тіста і випік 200 буханок неякісного хліба. Чи буде нести пекар матеріальну відповідальність? Відповідь обґрунтуйте.

25. На територію деревообробного цеху заводу привезли дошки. За вказівкою начальника цеху їх було складено на вулиці і накрито на випадок дощу. Начальник не прослідкував за тим, як це було зроблено. У результаті кількаденних дощів дошки розмокли і стали непридатними для використання. Хто нестиме матеріальну відповідальність? Яку?

26. Після закінчення робочого дня бригада святкувала день народження бригадира. Вночі на території цеху відбулася пожежа, внаслідок чого згоріло два столи та комп'ютер. Як було встановлено, причиною пожежі стали непогашені недопалки у попільничці, залишені після святкування дня народження. Хто нестиме матеріальну відповідаль­ність? Яку?

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Баханов К.О. Професійний довідник вчителя історії / К.О. Баханов. – Х.: Вид. група «Основа», 2011. – 239 с. – (Серія «Професійний довідник»).
2. Головань Т.О. Розвиток інтересу учнів 8-9 класів до вивчення правознавства: автореф. дис…канд. пед. наук: 13.00.02 / Т.О. Головань; Інститут педагогіки АПН України. – Київ, 2006. – 15 с.  
3. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. – [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show.
4. Жидкова Н.М. Формування предметних умінь із правознавства в учнів 9-10 класів: Автореф. дис.  канд. пед.  наук: 13.00.02 / Н.М.Жидкова; Інститут педагогіки НАПН України. – К., 2012. – 23 с.
5. Наровлянський О.Д. Правознавство: Підручн. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. (профільний рівень). – К. : Грамота, 2010. – 272 с.
6. Пометун  О.І., Ремех Т.О. Правознавство. Практичний курс: підручник для 9 кл. / О.Пометун, Т.Ремех [Текст]. – К.: Літера ЛТД, 2009. – 192 с.
7. Пометун О. Інтерактивні методи навчання / О.Пометун // Історія в школах України. – 2004. – № 4. – С.39.  
8. Пометун О. Методика навчання історії в школі / О.І. Пометун, Г.О. Фрейман. – К.: Генеза, 2006. – 328 с. 
9. Пометун О.І. Енциклопедія інтерактивного навчання / О.І. Пометун. – К., 2007. – 144 с.
10. Пишко О. Л. Аналіз і розв’язання правових ситуацій на уроках з практичного курсу правознавства як засіб формування правових умінь девятикласників / О. Л. Пишко / Права людини та громадянина: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, 16 листопада 2012 року, м. Ніжин.
11. Савчук О.В. Впровадження інтерактивних методик навчання як складова процесу трансформації освіти / О.В. Савчук // Вісник Черкаського університету імені Богдана Хмельницького. – Херсон, 2009. – Вип. 157. Серія педагогічні науки. – Херсон, 2009. – 186 с.



Немає коментарів:

Дописати коментар