Позакласні заходи


Роль сім'ї у розвитку особистості
Мета: розкрити моральні основи сім'ї, визначити зміст моральних вимог, що регулюють міжособистісні стосунки в родині та сім'ї; допомогти учням зрозуміти, у чому цінність сім'ї для кожної людини; навчити уникати конфліктів у стосунках з рідними, контролювати свої думки і вчинки, давати правильну самооцінку, розвивати комунікативні здібності.
Обладнання: на дошці написано прислів'я про сім'ю, роздатковий матеріал до теми.
Хід заходу
Слово вчителя. Сьогодні наша година спілкування присвячена темі «Сім'я». Усі ми добре знаємо, що людина сильна тоді, коли вона не одинока, коли її є кому підтримати, коли у неї є сім'я. Бо сім'я - це наша опора, це той причал, до якого пристаєш, ховаючись від бід та незгод, де знаходиш спокій і затишок.
    Уявіть, що ви даєте інтерв'ю. - Що таке сім'я? - Навіщо вона потрібна? - Що лежить в її основі?
    Завдання учням: прочитайте прислів'я.
 Які риси української сім'ї відобразились в них?
 Не ті батьки, що народили, а ті, що в люди вивели.
 Не послухаєш батька-матері, то навчить тебе лиха година.
Хто батька-матір зневажає, той добра не знає.
Дитина — мов порожня посудина, що в неї ввіллєш, те й держить. Нема в світі, як родина, то вам скаже і дитина.
Молодість і мудрість не сідають на однім стільці.
Не кричи, а ліпше навчи.
    Підсумовуючи відповіді учнів, учитель наголошує, що сім'я має надзвичайно важливе значення для людини в першу чергу тому, що в ній вона живе в оточенні найближчих людей, які можуть і зрозуміти, і вибачити, і підтримати, допомогти стати на ноги й знайти свій шлях у житті: сім'я - це інститут суспільства, який забезпечує фізичне й духовне продовження роду людського.
    В Україні 2008 р. проводилося опитування серед тисяч дорослих громадян України. На запитання «Які риси повинна прищеплювати сім'я?» Одержано такі відповіді:
1. Працелюбність - 85 %.
2. Почуття відповідальності - 70,2 %.
3. Терпимість і повага до інших - 58,6 %.
4. Бережливість - 51 %.
5. Уміти поводитись у товаристві - 47,4 %.
6.Уміння ділитись - 20,9 %.
7. Релігійність - 10,8%.
Завдання учням: прокоментуйте це опитування і висловіть власну думку щодо його результатів.
Учитель: добра міцна сім'я не створюється сама собою. Вона потребує постійних зусиль і терпіння не тільки від чоловіків та жінок, а й від інших членів сім'ї, спрямування їхніх зусиль на виконання сім'єю її головних функцій.
     Завдання учням: які ж функції сьогодні виконує сім'я? (Учні називають функції сім'ї: економічну, господарсько-побутову, репродуктивну, виховну, рекреативну).
    Учням пропонується проаналізувати, як виконуються ці функції в їхніх сім'ях, зробити висновок.
Учитель: тільки за умови здійснення сім'єю всіх її головних функцій вона може бути міцною й здоровою, приносити задоволення всім її членам. Великий наш співвітчизник І.П. Котляревський писав: «Де згода в сімействі, де мир і тишина, щасливі там люди, блаженна сторона».
    Сімейні стосунки охоплюють усі основні види діяльності: навчання, працю, відпочинок. І кожний знає, що будь-який процес діяльності потребує керівництва Удома такими керівниками переважно є батько і мати. Часто влада в домі здійснюється на основі встановлених правил. Якщо вони розумні, то сприймаються всіма членами родини як належне, чому належить підкорятися. Порядок і дисципліна повинні бути для всіх однаковими. Батьки повинні дійти згоди між собою та між дітьми у тому, що має бути законом у домі. Не та сім'я міцна, у якій немає проблем і конфліктів, а та, яка переборює всі перешкоди. Тільки в злагоді та любові може існувати порядність, щирість, працелюбність.
 Робота в групах
 Завдання учням: розглянути малюнки і зробити під ними підпис. - Якому типу виховання вони відповідають?
- У групах обговоріть і презентуйте типи взаємин сім'ї, а також спрогнозуйте їх наслідки.
 - Опишіть риси, притаманні особистості, вихованій в авторитарній, демократичній і ліберальній сім'ї.
    Учитель узагальнює думки учнів: Батьківщина - це місце, де з раннього дитинства вчать спілкуватися з іншими людьми, вчать розуміти оточуюче дитину суспільство та її місце в ньому. Якщо дитині дозволяють брати участь у різних заходах разом з батьками, якщо її думку вислуховують і враховують, хоча б інколи, то дитина засвоює демократичні традиції, прийняті у суспільстві. Вона стає впевненою у своїх силах і в своїй необхідності у вирішенні суспільних проблем. Батьки вірять у своїх дітей, а діти довіряють своїм батькам.
 Обговорення в колі:
- Якою ви хочете бачити свою майбутню сім'ю?
 - Які сімейні традиції й особливості стосунків ви хотіли б перенести і в свою майбутню сім'ю?
 - А що ні?
 - Чому? (На це запитання вголос можна не відповідати, але кожен подумки повинен сам собі на це відповісти).
- Не забудьте, коли виростите, про що ви зараз мріяли.
Додатки
 Не ті батьки, що народили, а ті, що в люди вивели.
Не послухаєш батька-матері, то навчить тебе лиха година.
Отець по-батьківськи поб'є, по-батьківськи й помилує.
Хто батька-матір зневажає, той добра не знає.
У добрих батьків добрі й діти.
Дитина - мов порожня посудина: що в неї ввіллєш те й держить. Діти - найбільша радість у світі.
Потурай малому, то як виросте, буде тебе на старість бити.
Не кричи, а ліпше навчи.
Учи дітей не страшкою, а ласкою.
Син хоч мій, але розум має свій.
Які ми самі, такі й наші діти.


День захисту прав дитини
Мета заняття:
Конкретніше познайомити учнів із загальними принципами Декларації прав дитини, привернути увагу до того, що не всі уряди країн-членів ООН роблять все необхідне для поліпшення умов життя й навчання дітей, залучити дітей до практичного вираження своїх думок у зверненнях до урядів країн світу; виховувати палке прагнення жити в мирі й злагоді, дотримуючись доброзичливого ставлення до людей, якщо вони в чомусь і відрізняються від нас самих.
Обладнання:
Плакати, присвячені Дню захисту прав дитини, ілюстративний матеріал про життя дітей у різних куточках світу, ілюстрації-малюнки дітей, плакат "Десять принципів Декларації прав дитини", виставка літератури: "Азбука прав человека", "Декларація прав людини очима дітей", "Загальна декларація прав людини", "Декларація прав дитини", "Конвенція про права дитини".
Хід заняття
Учитель: 20 листопада кожного року всі люди світу відзначають як День захисту прав дитини. Що це за дата? 20 листопада 1989 року Генеральною асамблеєю 00Н була прийнята Конвенція про права дитини. А які важливі події відбулися до цієї дати?
(Учні: У 1948 році була прийнята Загальна декларація прав людини. Усі документи, що ухвалювала 00Н, спиралися саме на ЗДГІЛ. У 1959 році була прийнята Декларація прав дитини.)
Учитель: Пригадаймо, що таке декларація й що таке конвенція?
(Учні: Декларація - це проголошення намірів урядів країн зробити щось у своїй країні, аби всім добре жилося, і в першу чергу дітям. Конвенція - це міжнародний документ з якогось дуже важливого питання, наприклад, Конвенція про права дитини.)
Учитель: Страхітливе становище дітей у багатьох куточках світу спонукало ООН детально вивчити це питання й констатувати дуже сумні висновки:
100 мільйонів дітей у всьому світі жебракують;
50 мільйонів дітей працюють у небезпечних умовах;
120 мільйонів дітей не відвідують школу;
3,5 мільйона дітей помирають від таких хвороб, які можна вилікувати.
Із газетних публікацій діти називають факти, пов'язані із тяжким становищем дітей у різних країнах.
Учитель: Щоб якось поліпшити це становище, була прийнята Конвенція про права дитини. Уряди країн, що підписали її, взяли таким чином на себе зобов'язання докласти всіх зусиль, щоб тяжке становище було виправлене. Так, Україна теж підписала цей документ, як і багато інших країн світу. А якщо сама країна не може щось виконати, то вона звертається по допомогу до інших країн. Які приклади ви можете пригадати?
(Учні: Це допомога дітям-чорнобильцям, яких лікують за кордоном; це гуманітарна допомога для дітей-сиріт; це допомога ліками в спеціальних лікарнях, де лікуються діти з тяжкими хворобами.)
Учитель: Звернімося до головних принципів Декларації прав дитини.
Діти читають і коментують принципи Декларації. (Див. "Викладання прав людини", ООН, 1989).
Учитель: Діти, як і всі люди доброї волі, не можуть бути сторонніми спостерігачами за тим, як тяжко доводиться дітям колишньої Югославії, Бразилії, Колумбії, Камеруна, Руанди, Намібії. Ми теж можемо подати свій голос на захист прав дітей усього світу. Як це зробити? Ми можемо звернутись із закликом до урядів країн, надіславши відповідні звернення до ООН.
Далі пропонуємо дітям, виходячи із головних принципів Декларації прав дитини, написати (кожен щось своє) якесь конкретне звернення. А оформити все це можна у вигляді оригінальних плакатів. Оскільки таке заняття передбачається провести не в одному класі, то можна буде організувати виставку цих плакатів, згодом надіслати їх до ООН або ЮНЕСКО.
Плакати мають бути яскравими, привабливими. Для цього слід використовувати заздалегідь підготовлені шаблони пелюсток, квіток тощо з кольорового паперу. Написи "Звернення до урядів країн", "Побажання дітям світу"- виконуються дітьми від руки, не втрачаючи для цього багато часу, краще більше часу відвести для обговорення звернень чи побажань.
Учитель: Отже, з чим ми звертаємось до урядів країн світу?
(Учні: Поводьтеся з дітьми як з рівними; захищайте дітей; зробіть так, щоб у кожної дитини був свій дім; подбайте про тепло і затишок для дітей; подбайте, щоб хворих дітей лікували кращі лікарі; дайте можливість кожній дитині гратися; турбуйтеся про дітей з різними вадами; створіть умови, щоб кожна дитина жила в сім'ї; діти не повинні голодувати, - пам'ятайте про це; враховуйте, що кожна дитина повинна навчатися; забороніть жорстоке поводження з дітьми; карайте тих, хто погано поводиться з дітьми; пам'ятайте, що діти - це майбутнє миру й життя на Землі.)
Учитель: А які побажання ви написали дітям з різних країн?
(Учні: Жити в сім'ї з татом і мамою; відвідувати хорошу школу; щоб любили дорослі; ніколи не зазнавати голоду; хай тато з мамою отримують стільки грошей, щоб їх вистачало не лише на їжу, але й на іграшки; миру, злагоди, спокою; ніколи не знати, що таке війна; мати всюди хороших друзів.)

Турнір правознавців
Мета: виховувати у школярів інтерес до правових знань, популяризувати правові закони, розвивати пізнавальний інтерес до предмета, з’ясувати, як учні знають основні поняття з правознавства, навчити дітей користуватися своїми правами в різних ситуаціях, виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, виховувати почуття причетності до процесу творення правової держави в Україні, формувати правову культуру школярів.
    Готуючись до турніру, учням дати завдання:
 1. Створити команди (2 команди по 6 осіб).
 2. Дати їм назви.
3. Обрати капітанів.
4. Обрати девіз команди.
5. Підготувати газету на правознавчу тематику (про права дитини).
6. Підготувати емблему команди.
    На початку турніру вивішуються «Правила гри»:
Запам’ятайте правила:
1. Грай чесно.
2. Шкода, що програв, але не заздри, не сумуй.
3. Не тішся з невдачі іншого.
4. Виконуй свою роботу вчасно і якнайкраще, при цьому пам'ятай про загальну роботу колективу.
5. Допоможи, навчи, покажи тому, хто не може впоратись з роботою.
6. Вчись у інших того, чого не вмієш сам, із вдячністю приймай допомогу і підтримку друзів, якщо це необхідно.
7. Стався до інших так, як ти бажаєш, щоб до тебе ставились.
    Турнір розпочинають ведучі.
1-й ведучий: Добрий день, дорогі друзі!
2-й ведучий: Добрий день!
1-й ведучий: Ми раді вітати всіх, хто зібрався у цьому залі – юних правознавців.
2-й ведучий: Фахівців у галузях цивільного, адміністративного, кримінального та шлюбно-сімейного права.
1-й ведучий: Мораль і Право, Право і Закон – рушійні сили для життя людини. А їх знання надасть нам вірний тон і розвиток держави України.
2-й ведучий: Регулювати світ людських стосунків, впровадити державницький процес – все у правознавстві міститься в рахунку: Розумно й чесно твориться прогрес.
1-й ведучий: Кожен із вас – неповторна особистість, людина, яка живе сьогодні і саме такої більше на цій землі немає і ніколи не було. Кожна доля на світі єдина! І вона не повториться знов! Неповторна кожна людина, неповторна кожна любов!
Читець: Видатний поет В.Симоненко, який прожив життя – спалах, в 28 років написав про неповторність кожного, кому батьки подарували життя.
Ти знаєш, що ти людина?
Ти знаєш про це, чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Більше тебе не буде
Завтра на цій землі.
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві й злі
Сьогодні усе для тебе:
Озера, гай і степи.
І жити спішити треба
Кохати спішити треба –
Гляди ж, не проспи!
Бо ти на землі – людина,
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина
Очі твої одні.
1-й ведучий: Сьогодні на нашій сцені виступатимуть ті, хто через декілька років стане на стражі закону.
2-й ведучий: Майбутні юристи, судді, прокурори, адвокати
1-й ведучий: Та просто законопослушні громадяни. Тому зараз на сцену я запрошую команду правознавців “Праволюби”.  
    Представляється капітан команди, члени команди, команда виголошує свій девіз: “Як світло денне, нам потрібне право, бо без законів не живе держава!”
2-й ведучий: А я запрошую команду правознавців “Освітяни”.
    Представляється капітан команди, члени команди, команда виголошує свій девіз: “На ниві правових знань немає краще освітян!”
(Звучить музика, команди займають свої місця)
1-й ведучий: Як на кожному солідному конкурсі, ваші знання оцінюватиме компетентне журі...
2-й ведучий: Наш перший конкурс буде проходити за принципом брейн-ринга: короткі чіткі запитання – короткі чіткі відповіді, на обміркування яких ви матимете 30 секунд. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Якщо команда не дає правильну відповідь на поставлене запитання, то цей шанс передається команді суперників. За сигналом гонга починається турнір.
І раунд – Інтелектуальний штурм.
Команди по черзі відповідають на запитання.
1. Основний міжнародний документ, що захищає права людини? (Загальна декларація прав людини).
2. Основний міжнародний документ із прав дитини? (Конвенція про права дитини).
3. Найвища соціальна цінність у державі (Людина).
4. Складова культури, яка забезпечує дитині належний рівень знань (Освіта).
5. Людина, віком до 18 років (Дитина).
6. Спільність людей, що пов’язані між собою кровними, родинними або шлюбними зв’язками (Сім’я).
7. Здатність особи, яка досягла 18 років, мати майнові права та обов’язки (Дієздатність).
8. Певні спеціальні можливості, необхідні людині віком до 18 років існування й досягнення зрілості (Права).
9. Соціальна спільнота, де зберігають і примножують традиції роду (Родина).
10. Назвати одну із форм захисту прав дітей, позбавлених батьківського піклування (опіка).
11. З якого віку людина може вибирати своє громадянство (з 18 років).
12. З якого віку наступає кримінальна відповідальність? (з 18 років).
ІІ раунд – умовна назва “Агітатор”.
    За 2-3 хвилини представники команд мають виступити перед товаришами і переконати їх, що законодавство України дійсно захищає права дитини.
ІІІ раунд – Практичне право “Ситуація”.
1-й ведучий: Права людини охоплюють також і права дитини, кожне з прав людини стосується і прав дитини. Але, крім закріплених у документах про права людини, діти мають деякі права, що гарантовані Конвенцією виключно дітям. Саме про такі права йдеться у ситуаціях, які ви будемо розв’язувати за допомогою документів, у яких зафіксовано права дитини. (Кожна з команди отримує по 2 ситуації та копії Конвенції. Завдання: розв’язати ситуації за 3 хвилини).
1 ситуація. За вчинену бійку, зрив уроку, прогул навчального заняття учнів у школі покарано словесними приниженнями, ставленням учня у куток, побиттям. Дозволені чи заборонені правом способи покарання у цій школі?(ст.28 Конвенції). Відповідь: Конвенція говорить про те, що шкільна дисципліна може підтримуватись лише за допомогою покарань, що захищають гідність учня та повагу до дитини.
2 ситуація. 14-річний Віктор вирішив скористатись своїм правом на свободу висловлювання. Він висловів однокласнику все, що про неї думав. При цьому використовував грубі слова, зухвалу форму. Чи мав він на це право? (ст. 13 Конвенції).
 Відповідь: Віктор, безумовно, не мав права принижувати однокласника. Ми маємо використовувати свої права, але при цьому не можемо порушувати права інших людей. Віктор не тільки повів себе негарно, він здійснив правопорушення, за яке має відповісти.
3 ситуація. У батьків народилася вродлива дівчинка. Вони вирішили дати їй ім’я Весна. Представник РАЦСу відмовилась реєструвати дитину під таким ім’ям. Батьки вирішили, що відбулося порушення права дитини. (ст. 7,8 Конвенції).
 Відповідь: Батьки мають право обирати ім’я дитині за однією умовою: воно не повинно принижувати дитину. Тому, в принципі, відбулося порушення прав батьків і дитини на ім’я.
4 ситуація. Директор державного ліцею, викладач правознавства, прийняв рішення про введення оплати за навчання. Чи мав він на це право? (ст. 28 Конвенції).
 Відповідь. Конвенція передбачає лише мінімальні стандарти, кожна держава має право вводити більш високі і кращі. В Україні обов’язковою і безоплатною є середня освіта в державних установах, тому директор не мав права вводити плату за навчання. Права дитини у цьому ліцеї порушені.
ІV раунд – “Конвенція прав дитини”.
Учасники команд по черзі називають права дитини (в різних правових ситуаціях). Виграє команда, що назвала більше прав.
V раунд – «Юридичний рахунок».
Юристи-професіонали повинні мати різнобічні знання, в тому числі – з математики, працювати з цифрами, вміти швидко рахувати. Хто швидше справиться із завданням отримує 3 бали. Час на виконання – 1 хвилина.
Команда «Праволюби»: Робочий час для осіб віком від 16 до 18 років – Вік повної адміністративної відповідальності – Вік повної кримінальної відповідальності + Вік кримінальної відповідальності за особливо тяжкі злочини – Вік часткової адміністративної відповідальності = (36-18-16+14-16=0)
Команда «Освітяни»: Мінімальний вік участі у виборах + Вік отримання паспорту громадянина – Вік повної дієздатності – Вік мінімальної дієздатності + Вік настання правоздатності особи = (18+16-18-15+0=1)
VІ раунд – «Юридичний семафор».
Команди отримують картки з надписами (Команда «Праволюби» - види юридичної відповідальності; Команда «Освітяни» - групи прав людини) і повинні визначитись після оголошення ситуації, яку картку треба підняти. Кожна правильна відповідь – 2 бали.
Команда «Праволюби»:
1. Керування автомобілем у нетверезому стані ( Адміністративна). 2. Невчасна поставка цитрусових фруктів у магазин (Цивільно-правова).
3. Несплата за аренду приміщення (Адміністративна).
4. Запоздавша поява на роботі на 2 години з початку роботи (Дисциплінарна).
5. Пошкодження бібліотечної книги (Матеріальна).
6. Крадіжка автомобіля (Кримінальна).
7. Продаж наркотичніх засобів (Кримінальна).
8. Безквитковий проїзд у транспорті (Адміністративна).
9. Порушення дисципліни на перерві (Дисциплінарна). 10.Пошкодження шкільного майна (Матеріальна).
Команда «Освітяни»:
1. Право на життя (Особисте).
2. Право на працю (Соціально-економічне).
3. Право на освіту (Особисте).
4. Право на користування досягненнями національної культури (Культурне).
5. Право на участь у виборах (Політичне).
6. Право на відпочинок (Соціально-економічне).
7. Право на громадянства (Політичне).
8. Право на підприємницьку діяльність (Соціально-економічне).
9. Право на охорону довкілля (Екологічне).
10.Право на житло (Соціально-економічне).
VІІ раунд – “Хто на що здатний”.
Кожна команда малює малюнок, що коментує права дитини, дитину в різних правових ситуаціях.
VІІІ раунд – «Конкурс газет та емблем».
    Поки команди виконують завдання VІІ раунда – “Хто на що здатний”, журі оцінюють заздалегідь приготовлені командами газети та емблеми.
     Підбиття підсумків гри та нагородження дипломом «Кращі правознавці» команди переможця.
Запитання до команд:
1. Чи цікаво вам було грати?
2. Чи перевірила гра ваші знання?
3. Чи допомагали ви одне одному?
4. Чи задоволені ви результатом гри вашої команди?
5. Чи справедливі були судді?
1-й ведучий: Ми з вами сьогодні провели чудовий турнір правознавців, пригадали свої права, побачили реальне рішення різних ситуацій, які трапляються з нами в повсякденному житті. Якщо у вас є життєві проблеми або ситуації, які ви самі не можете розв’язати, звертайтеся і наші юні знавці права вам допоможуть. Пам’ятайте! Життя – це шанс, злови його.
Життя – це краса, милуйся нею.
Життя – це радість, насолоджуйся нею.
Життя – це виклик, прийми його.
Життя – це цінність, цінуй його.
Життя – це скарб, бережи його.
Життя – це любов, тішся нею.
Життя – це таємниця, відкривай її.
Життя – це обіцянка, виконуй її.
Життя – це смуток, відчуй її.
Життя – це гімн, заспівай його.
Життя – це боротьба, почни її.
Життя – це трагедія, зрозумій її.
Життя – це щастя, заслужи його.
2-й ведучий: І нам хочеться закінчити наш турнір ось такими словами відомого російського письменника «Якби мені запропонували обирати: населити землю такими святими, яких я знаю і можу собі уявити, але щоб не було дітей, або такими людьми, як тепер, але з дітьми, я б вибрав останнє». Я б також.
    До побачення, хай вам щастить у житті, знаючи свої права та обов’язки.

Немає коментарів:

Дописати коментар